Správa barev
Fotokorekce a retuše
Digitální obraz lze snímat a zpracovávat na různých zařízeních, např. digitální fotoaparáty, skenery a monitory nebo výstupní zařízení (tiskárny). Aby tento proces spolehlivě vedl k co nejvěrnější barevné shodě, musí všechna zařízení v reprodukčním řetězci splňovat určité požadavky. Záznam barevného obrazu se nesmí vůči předloze zkreslit a barevný vzhled zpracovávaného obrazu musí být stejný (přesněji co nejpodobnější) ve všech krocích reprodukčního řetězce.
Úprava fotek - Ondřej Fiala
Skenery, digitální fotoaparáty a počítačové obrazovky definují barvu v prostoru RGB, což je barevný model založený aditivním míchání barev. Jde o způsob míchání barev, kdy se jednotlivé složky barev sčítají a vytvářejí světlo větší intenzity a pracují se třemi základními barvami: červená, zelená a modrá. Zatímco výstupní zařízení pracují většinou s barvami CMY nebo CMYK (barevný model založený na subtraktivním míchání barev), kdy od sebe barvy odčítáme a tím omezujeme barevné spektrum, které se odráží od povrchu.
Fotomontáže a restaurování
Principem správy barev je konvertování obrazových dat z jednoho barevného prostoru do druhého tak, aby barevnost dat byla pokud možno zachována a to za použití ICC profilů, které přiřazují konkrétní barevnost obrazovým datům. Díky profilu lze popsat výslednou barevnost u různých záznamových a reprodukčních zařízení.
Retuše
Color management (správa barev) má tedy jeden jediný cíl - zajistit, aby barevnost obrazu vypadala na všech periferiích stejně - dle možností každé technologie.
Problém color managementu je opravdu velmi obsáhlé a náročné téma, na které bylo na internetu napsáno spousty zajímavých článků a tím bych pro hlubší pochopení odkázal na tyto webové stránky:
- http://www.reprodukce-barev.org/
- http://www.printing.cz/prepress/cm/index.html
- http://www.color.org/index.xalter